الأحد، فبراير ٠٤، ٢٠٠٧

وأنتهى زمن البكاء



" من يعمل ليس لديه وقت للبكاء "

ما اصوب هذة المقولة
نعم لا يجتمع البكاء والعمل معاً
من يقدر قيمة الحياة لا يعرف للبكاء معنى
فالحياة لم تنتهى بعد ولا تقتصر على شئ بذاته
فهنـاك المـزيد من العـمـل ما دامـت الحـيـاة مسـتمـرة
قيمة الحياة بأيدينا نحن ، فنحن الذين نعطى للحياة قيمتها ومعناها

لذلك لن ابكى بعد اليوم على ما أنا فيه من مثلية ، فكما قلت الحياة لم تنتهى بعد وأمامى المزيد من الحياة كى أحياها بكل أمل وتفاؤل ، فالحياة مليئة بالأشياء الجميلة ، والتى تستحق ان نحيا من أجلها ، وحياتى لم تقتصر على مثليتى ، فكما يقول توفيق الحكيم" الحياة اشمل من الواقع" ، لأن واقعنا جزء من الحياة ، فمن غير المعقول أن نحبس أنفسنا فى واقعنا ،بل لابد أن نتعدى حيز واقعنا الضيق ونلحتم بملحمة الحياة ، ونعيشها بأكملها وأن نأخذ مكاننا فى كتاب الحياة ، أدركت ذلك بعد ما أذرفت الكثير من الدموع وضاع منى الكثير من الوقت ، لكنى الآن أدركت باننى لست مرفوض من الحياة بل أنا الذى كنت أرفض نفسي من الحياة ، ولن يهمنى بعد اليوم كونى خلقت مثلى أم لظروف آخرى وسأعيش الحياة بأكملها واعطى لنفسى الحق فى الحياة ، لأن الله وهبنى آياها ، ومن الآن فصاعداً ساعوض نفسي على ما ضاع من حياتى هباءاً ، فأن كان البشر يختلفون سوياً ألا أنهم كلهم لهم الحق فى الحياة والكل له القدرة على النجاح وإثبات الذات ، فلنحيا جميعاً الحياة

هناك ٤ تعليقات:

kareem azmy يقول...

صديقي
لا ادري ماذا اقول
فقد تصادف قرائتى مع موضوعك و انا ابكي
ابكي على حياتي التى لا استطيع ان احياها
ابكي كونى خلقت مثيلي في مجتمع لن يعطينى اى حياة اذا عرفوا حقيقتى

ليس لدي تعليق على موضوعك
و لكني اتمني لك الخير
و اتمنى ان تكون استطعت ان تتغلب على ما انا فية

كريم

غير معرف يقول...

بجد انا فرحانه جدا جدا جدا
انى باقرا الكلام ده عندك
ايوه كده..الحياه مش هاتستناك لحد ما تخلص بكا..قدامك كتير عشان تعمله.زواكتر عشان تستفيد منه
انت مثيلى..خلاص..انتهى
قاوم ظروفك..اتحمل
افتح لنفسك افاق جديده
انت انسان,ولازم تعيش زى اى انسان
انا بجد مبسوطه قوى من الروح المرتفعه اللى انت عليها دلوقتى
اما بالنسبه لكريم بقى
مش عارفه اقولك ايه.؟
يمكن انت ظروفك مختلفه عشان انت فى بيئه مغلقه قوى..وضعك اصعب
العيون كلها عليك..لكن بجد لازم تبقى اقوى من كده
مادام فيه انسان واحد بس حواليك وبيحبك..دا يديك دافع انك تقاوم وتعيش الدنيا دىعشان خاطرى ماتزعلش بقى..اوكى؟

roro يقول...

انا فرحان بالروح الجميلة دى فى كلامك ايوة احنا صحيح مثليين ودة يمكن مضايقنا او بيسببلنا مشاكل لكن حياتنا مش هتتوقف على كدة ولازم نعيش حياتنا

اتمنى لك السعادة يا صديقى

غير معرف يقول...

hi my ghost.you don't even imagine how much i like you .your mind, your ways of thinking.cos you appeared all things that we can't to say about it.but: really are you satisfied?.no! i don't think soo.me too a gay.but i didn't allow to that happen.cos in last am a man. man in this whole world wanna live a normal life.get married have a bybys.am still stand smugling to win my contradictions.we are musulman.& what at the god is better & eternel.thanx.